Heja dig Myra!

Myra är riktigt bra på att skriva sina åsikter och tankar. Detta inlägget är en av de bästa jag läst och ni kan även finna det HÄR

"Kändisskap, vad är det..? Finns det kändisar i SSO? 
Svar: Klart det gör. 
Vi har ett stort community och i varje community finns det framträdande personer, folk med status och så vidare. Vårat community är inte enormt, men det finns gott om plats för kändisar. 
Man ska inte förblinda sig på antalet människor som känner till personen, antalet beundrare eller dyligt utan först och främst se hur stort communityt är. Först då kan man bedöma mer rättvist om en person faktiskt är känd eller inte. 
Består ett community av 100 människor är det ganska rimligt att säga att om 50 människor känner till personen (50%) och låt säga 15 människor (15%) mer eller mindre beundrar denna människa, är personen känd inom communityt. 
Men om communityt består av 1 000 000 människor, så kan en person med 15 st beundrare och 50 personer som känner igen personen knappast räknas som känd. 
Det är därför irrationellt att jobba i antal, utan istället skala. 
 
Vissa säger "Nä, jag är inte känd! Jag är igenkänd!" Av vilken anledning då? Själv anser jag att det är folk som vill vara duktiga och märka ord, för det mesta. Utan att veta vad dem snackar om.
Man är inte bara igenkänd om man har fulla brevlådan med beundrarmejl, får flockar runt sig av beundrare när man stannar, får tiotals kommentarer på sin hemsida per vecka med folk som berättar hur mycket de gillar en och så vidare. Är man igenkänd så känner en viss andel som är tillräckligt stor till en. Varken på ett positivt eller negativt sätt, utan neutralt. Det handlar inte om kändisskap.  
 
Med kändisar kommer fans. Ingen kändis, inga fans. 
De kända människorna (gäller överallt) väljer att bemöta sina beundrare på olika sätt. Alla är olika inställda till vad de tycker om fans och att få beundrare.
Man kan huvudsakligen dela in dem i tre grupper. 
Kommer köra tre olika scenarion så ni förstår hur de huvudsakliga "typerna" beter sig, för det mesta. Jag vill påpeka att detta är grundat på faktiska observationer i spelet. Detta är alltså inga illusioner.
 
 
Kändis 1 scenariot:
 
Beundrare: OMG HEJ! Jag älskar din blogg. Den är fantastisk!!!!
Kändis 1: tack så mycket :)
Beundrare: Kan vi bli vänner, snälla??
Kändis 1: Tyvärr, lägger bara till dem jag känner :) 
* Konversationen avslutas på ett eller annat sätt med en neutral stämning *
 
 
 
Kändis 2 scenariot: 
 
Beundrare: OMG HEJ! Jag älskar din blogg. Den är fantastisk!!!! 
Kändis 2: Okej.. 
Beundrare: Kan vi bli vänner, snälla?? 
Kändis 2: Nej, varför skulle jag..?
 
* Konversationen avslutas på ett eller annat sätt med en negativ stämning *
 
 
 
Kändis 3 scenariot: 
 
Beundrare: OMG HEJ! Jag älskar din blogg. Den är fantastisk!!!!
Kändis 3: Oj, vad kul att höra! Tack så jättemycket :) 
Beundrare: Kan vi bli vänner, snälla??
Kändis 3: Lägger tyvärr som regel bara in dem jag lärt känna ordentligt, dessvärre! Hoppas du förstår, det är inget personligt :)
 
* Konversationen avslutas på ett eller annat sätt med en positiv stämning * 
 
 
Analys på samtliga konversationer:
1: Kändisen i fråga är ganska neutral till sina fans. Personen är aldrig otrevlig, men anstränger sig sällan extra för att fansen ska känna sig sedda som vanliga personer. 
 
2: Kändisen i fråga visar tydligt sin makt som person med hög status. Personen anser att h*n har rätt att avfärda sin beundrare som h*n vill på grund av detta. Kändisen har ingen intention av att låta beundraren känna sig sedd som en vanlig person. 
 
3: Kändisen visar att h*n ser sin beundrare likvärdig till sig själv. Kändisen visar tacksamhet för komplimangen och lägger vikt vid att ge beundraren respons. 
 
 
 Har man rätt som känd person att bemöta sina beundrare som man vill? 
 
Jag vet att vissa blir sura när beundraren använder stora versaler, hjärtan och så vidare. 
Personer som gör detta tillhör oftast den yngsta åldersgruppen, 8-11 år. När man befinner sig i den åldern är man fortfarande ett yngre barn. Man har nyligen lärt sig skriva och läsa. Man reflekterar troligen inte mycket över hur man skriver. 
När beundraren ser kändisen blir den antagligen utom sig. Beundraren ser upp till denna person, respekterar personen och gillar det den gör. När man är yngre händer det att man bara skriver sina första tankar. Som ibland kommer ut i stora versaler. 
Beundraren är som sagt helt utom sig och är ivrig över att få respons. Beundraren hoppas att kändisen kommer lägga märke till en, se en som en vanlig person. 
 
Hur kul är det då att totalt bli avfärdad och snäst åt? Hur tror ni det känns för personen att bli respektlöst behandlad? 
Har folk överhuvudtaget ett samvete? Vill vi inte att folk ska känna sig bra behandlade? 
Nä, sålänge man har sina coola polare med status kan alla andra med lägre status dra åt Pandoria. 
För det är så vissa resonerar (de flesta väldigt omedvetet om sitt beteende.)
 
Om bara folk hade någon aning om hur vissa personer skulle göra vad som helst för att ens få känna sig lite sedda. 
 
Sedan är det en annan sak om beundraren börjar säga otrevliga saker om man inte vill bli vän. Åldern rättfärdigar inte beteendet. 
Däremot så är det knappast konstigt att vissa reagerar och blir sura av det med tanke på hur vissa svarar beundraren. Vem blir inte sur av att bli behandlad nedlåtande och respektlöst? 
 
Är detta verkligen okej? 
Ska vi inte alla spelare, gamla som unga, behandla alla schysst och bidra till en god stämning i communityt? 
Det är dags att ta eget ansvar över sitt beteende. Att någon annan beter sig dumt betyder inte att man själv har rätt till att göra det.  Beter man sig dåligt som en reaktion till någon annans dåliga beteende, är man inte bättre själv. 
 
Ett bra bemötande är något jag alltid kommer jobba med att bidra till. För ibland känns det som att jag försöker kompensera upp för dem som behandlar sina beundrare som skräp. 
Det är inte okej. 
 
Nu anser jag att det är dags att sanningen grävs fram - hur smutsig den än är. 
 
Ett stort tack till er kända personer som känner igen er i Kändis 3. Hoppas ni fortsätter som ni gör att visa att alla är lika värda. Tack, tack, tack! "

Min kommentar på detta inlägget var:
Håller helt med dig Myra. jag har varit en av de som kallat mig "igenkänd" för att jag inte riktigt velat kalla mig själv "känd". Detta har mer varit pågrund av hur vissa i spelet beteer sig. Skulle jag gå ut och skriva " Ja jag är känd på SSO" så skulle ett flertal avundsjuka kommentera emot det. Därav har jag valt att använda mig utav en "lägre titel". Sedan för att kommentera detta med hur kändisar beteer sig, jag håller med. Det kan dock vara väldigt krävande att vara känd då man knappt får vara ifred, folk kommer hela tiden. Självklart ska man alltid vara trevlig och uppskatta sina beundrare, men det är inte alltid man ens hinner svara. Det hoppas jag att beundrarna förstår och accepterar. Som när jag levlar kan ett flertal komma fram till mig, men jag orkar och hinner inte lägga fokusen där då utan vill bara bli klar. Det beror inte på att man inte vill prata med dom och tacka dom för deras snälla ord, utan på att vi också har saker att göra. 

Tack för en riktigt bra text, tänker sprida den vidare och hoppas det är okej! :)

Jag hoppas verkligen att ni som läser min blogg tycker att jag behandlar er rättvist när ni kommer fram. Jag försöker även prata med er alla men jag tror ni förstår att ibland är det inte rätt tid att komma fram, hinner inte alltid svara men jag försöker. Älskar er väldigt mycket ♥

Postat av: Hanna skydaughter

Det var typ den bästa texten som jag läst! Och ja manda, du är en väldigt bra person. Även fast jag kanske inte har träffat dig så lär man känna dig ganska mycket på bloggen, även fast det inte handlar om dig utan amanda lightfield.
Vad jag har sätt och läst så bemöter du dina fans med vänlighet.
Och vänlighet är nog det finaste man kan ge ❤️❤️❤️

2014-03-18 @ 22:26:06
Postat av: Anonym

Det var en riktigt bra text. Man ska inte springa omkring och säga att man är bäst och har en hög status. Har träffat en person som sa jag är känd jag sa man ska inte springa runt och säga så sen blev hon arg och sa att jag var en dålig person. :(
Aja. Manda du är en riktigt snäll och trevlig person <3 vet ibland hinner man inte svara du sa nånting till mig som fick mig att känna att jag inte är en person med lägre status <3 Tack! fortsät att vara samma person med samma hjärta och glädje <3 Tack för mig!

2014-03-19 @ 08:48:29
Postat av: Diana Kingrock

Glömde skriva mitt sso namn därför blev det anonym men Tack!

2014-03-19 @ 08:49:48
Postat av: Myra Riverfall

Oj, tack så jättemycket!
Man blir alldeles varm när man ser folk som hjälper till och vill sprida det här. Det är ju ett väldigt relevant ämne att ta upp och jag tycker det är superviktigt att jobba med jämställdhet bland alla spelare. Oavsett om man är populär eller inte!
För stora glapp mellan människorna har historien lärt oss bara leder till undergång.
Jag tycker du gör ett jättebra jobb att visa att du bryr dig och lyssnar på de fans du får. Du är klart en av dem som får uppleva mest "fandom" i hela starstable bland alla som kan räknas som kända. Det är verkligen inte bara lätt men du gör det bra. :)

2014-03-19 @ 12:53:19
Din bloggadress: http://mriverfall.blogg.se
Postat av: wilma

Detta var en väldigt bra text jag förstår att dom som har många beundrare kanske inte alltid har tid att svara eftersom att dom också har saker att göra.

2014-03-19 @ 14:54:13
Din bloggadress: http://wilmarose.blogg.se
Postat av: Carina Flowerlake

Jag tycker att kändisar finns, men ibland går det lte över gränsen.
De som är nybörjare är ju självklart lika mycket värda som de '' kända ''' . Eller hur? Oftast om en kändis frågar på sso: '' Kan man åka färjor i FortPinta? '' Då säger fänsen '' Åh, hej! Ja det kan man! '' Men om en annan person skulle fråga säger de andra oftast inte ens jag vet inte. Det är min åsikt som jag vågar säga! :)

///Carina Flowerlake.

2014-03-21 @ 17:32:20
Din bloggadress: http://therider.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress (bara jag som ser den)


Din bloggadress:


Kommentar:


Trackback


Hej och välkommen till min blogg, mitt namn är Amanda och jag är en tjej på strax 18 år fyllda. Spelar dagligen star stable och driver även den underbara klubben Shady pearls. Började spela Star Stable sommaren 2012 och bloggat om spelet sedan Januari 2013.

Vill ni kontakta mig?
Då får ni självklart göra det. ↓

Mail:
[email protected]
Instagram:
Amandalightfield



• 
Klubbens hemsida

Shady Pearls är enligt mig en av jorviks bästa klubbar.
I SP satsar jag och medlemmarna på en god gemenskap. En miljö där alla ska trivas. Vi är en full klubb och för att få gå med i klubben får man gå in på klubbens hemsida ↑ och ansöka. För att behålla gemenskapen är vi väldigt noga med vilka som kommer in i klubben.



• Alvas • Esmes • Alicias • Janes
• Veronicas • Fionas

RSS 2.0